perjantai 29. elokuuta 2014

Me romantisoidaan rappioo

Mun mielestä SLL:n #kutsumua kamppanja oli ja on tosi hyvä ja hyvin totetutettu idea. On hienoo, että niin monet ihmiset on osallistunut siihen. Tuntuu vaan, että se menettää samalla tavalla merkityksensä kun ALS-taudin tietoisuutta lisäävä Ice Bucket Challenge. Joo se on hyvä, että ihmiset kuulee siitä taudista, mutta onko mitään hyötyä heittää ämpärillistä jäätä ja vettä päähänsä, jos ei kumminkaan aio lahjoittaa mitään. (Varsinkin kun on paljon maita, jossa on pulaa puhtaasta vedestä..) Ihmisiltä vaan on päässy unohtuun se tärkein pointti, rahan lahjottaminen ALS:sin tutkimiseen. Samalla tavalla on hyvä, että koulukiusaus pysyy otsikoissa ja se koitetaan saada loppumaan. Mä itsekin otin #kutsumua kuvan ja mulla on myös oma tarina kerrottavana.


Nyt voin nauraen muistella yläastetta ja välillä musta tuntuu, että se olikin sitä kaikista parasta aikaa, kun mistään ei tarvinnu oikeesti vielä olla vastuussa. Heti yläasteen ensimmäisestä päivästä lähtien mua sanottiin mun luokalla Hevosnaurajaks, koska ilmeisesti mä näytän hevoselta kun mä hymyilen tai nauran. Se juttu ei jääny vaan tähän, vaan Hevosnaurajasta väännettiin vaikka mitä heppajuttuja seuraavaat kolme vuotta. Hetken aikaa inhosin salaa mun hymyä ja naurua ja koitin olla naama peruslukemilla koulussa. Tässä kohtaa moni sanois, että oli koulukiusauksen kohteena. EI. Se, että on joku tällänen paskaläppä, jota kaikki vaan heittää koska kukaan ei oo vielä tarpeeks kypsä käyttäytyyn kun aikuiset, ei ole k o u l u k i u s a a m i s t a.

 Mun lähipiirissä on ihminen, jota on oikeesti koko pieni elämänsä koulukiusattu. Kutsutaan tätä henkilöä vaikka nimellä Max. Maxilla on vaan kaks kaveria tässä koko maailmassa. Kun osa teistä "koulukiusatuista" avaa whatsappinsa, teillä on siellä monta keskustelua ja ryhmää. Maxilla ei oo siellä ketään muuta kun Maxin perhe ja ne kaks kaveria. Max itkee itsensä iltasin uneen ja pelkää mennä kouluun. Maxista ei heitetä läppää, vaan Maxia nöyryytetään ja satutetaan fyysisesti koulussa joka päivä. Maxin ainoat kaverit, ei uskalla olla koulussa Maxin seurassa, koska pelkäävät liikaa joutuvansa itsekin kiusaamisen kohteeksi. Ja Max on viimeinen ihminen, joka voisi laittaa #kutsumua kuvan Instagramiin. Jos Max tekisi niin, sitten vasta helvetti irti pääsiskin. Tollasta on oikea kiusaaminen. On oikeesti ihmisiä, jopa täällä meillä Suomessa, jotka pelkää henkensä edestä mennä kouluun. Pieni nimittely ja toisen kustannuksella pilaileminen on lapsellista ja niin ei kuuluis tehdä, mutta se ei tee susta koulukiusattua.

 Joo mä ymmärrän sen, että tän kämpanjan on tarkotus myös rohkasta ihmisiä meneen väliin kiusaamistilanteisiin, mutta muistakaa, että koulukiusaamista voi olla tosi vakavaakin ja sitä ei saa alkaa rinnastaan tälläsiin tapauksiin kun vaikka mun. Toivottavasti tää munkin tekstinpätkä inspiroi edes jotakuta astumaan väliin, kun näkee miten toista kiusataan. Kiusataan sitten läpällä tai oikeesti tosissaan.

EDIT// Haha äsken kun kirjauduin sisään blogilistalle päivittään mun profiilia, sivun yläreunaan tuli teksti: "Terve Hevosnauraja". Mä ainakin menin itte mukaan siihen läppään, niin kukaan ei voinu loppujen lopuks enää käyttää sitä mua vastaan. Asenne ratkesee aina.

6 kommenttia:

  1. Mä pidän tota sunkin yläastettilannetta koulukiusaamisena. Ei se toki yhtä pahaa kiusaamista ole kuin tuo "Maxin" tilanne, mutta koulukiusaamista mielestäni joka tapauksessa. Jos vaan kaikki kiusaaminen (ja rasismi, sodat jne) loppuis, niin kaikki olis hyvin!

    VastaaPoista
  2. myös mä pidän tota sun kokemusta koulukiusaamisena kuten eka kommentoijakin. koulukiusaamista on niin monenlaista, fyysistä ja henkistä.

    ja kun sanot, että "max"in tapaus on todellakin koulukiusaamista kun ei uskalla mennä edes kouluun niin ootko miettinyt, että vaikka joku toinen uskaltaa mennä kouluun ja joutuu kokemaan henkistä kiusaamista niin se voi olla henkilölle yhtä paha asia kuin "max"ille. vaikka niillä koulukiusaamistapauksilla on täysin erilaiset kiusaamismuodot niin jokaiselle joka kokee tulevansa kiusatuks, se oma kokemus voi olla kaikista pahin, vaikka moni muu joutuu kärsiin vielä pahempaa.

    VastaaPoista
  3. Sannan entisenä luokkalaisena voin sanoo että tehtiin sille asia hyvin selväks että kyseessä oli vaan läppä, johon sitten itsekin myös osallistu ja oli ihan fine sen asian kanssa. Seiskalla kun tutustuin sannaan, oli parhainta kun se ei ollu koulussa sen heppahymynsä kera, mut nykyään oon luultavasti yks sen parhaista kavereista. Sanna tulee ikuisesti oleen mun oma heppa ✌️

    VastaaPoista
  4. Vastauksena kaikille: Kuten mun yks fiksu kaveri sano, se riippuu ihan ihmisen persoonasta millasen toiminnan kokee koulukiusaamiseks. Kuten jo sanottu, asennw ratkaisee aina. Vaikka mulla rakoili välit osan ihmisistä kanssa yläasteella ku jonkun heittämä läppä vaan jatku jatkumistaan, me päästiin siitä kaikki yli. Nytkin me vanhan luokan whatsapp ryhmässä puhuttiin näistä teiän kommenteista ihan kavereina kaikki.

    Mut älkää missatko ihmiset mun pointtia: Se että osa ihmisistä käyttää tätä keinona saada huomioo (turhaan siis) on mun mielestä VÄÄRIN. Siinä vaan vedetään mattoo alta tärkeeltä jutulta.

    VastaaPoista
  5. Mun on pakko kysyä, että tiedäthän sä, että veden määrä on vakio? Ei sitä siis kukaan "tuhlaa" :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tiedä mitä sä tolla tarkotat? Mutta minkä takia tota tehdään puhtaalla vedellä? Joo puhuin tuolla ehkä virheellisesti muka vaan vedestä, mutta oikeesti miks tuhlata puhdasta vettä turhaan ikinä?

      Poista